? ??????????????Smokeing Weed? ????? ?? ???Rating: 4.4 (25 Ratings)??23 Grabs Today. 10690 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????1?? ?????Was Such an Angel? ????? ?? ???Rating: 0.0 (0 Ratings)??1 Grab Today. 460 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????T BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, November 13, 2010

Musafir Cinta

Cerita Panjang,Karya nalzamad


Kehadapan sahabatku Nazri,
Salamualiaika ya Nazri. Maaf jikalau warkah ini datang tanpa diundang. Terima kasih banyak-banyak kerana sudi untuk berterus terang dengan saya. What you have said before, itu adalah kali pertama saya dengar dan sangat terperanjat akan hal itu. Sekurang-kurangnya, semua keraguan dan kisah-kisah yang saya dengar dari teman-teman telah  terungkai dengan ucapan dan pengakuan ikhlas dari awak. Tapi harap awak faham akan situasi sekarang yang agak tidak sesuai untuk saya menerima awak sebagai seorang yang lebih dari kawan. Saya masih belum bersedia.Biarlah Allah menentukan segalanya. Saya tidak akan berkata apa-apa tentang perasaan awak itu kerana itu juga datang dari Allah. Harap awak faham apa yang saya ingin utarakan. Syukran jazilan wa assif khathir.Wassalam…     -hanim aieshah-
                                                       
Surat yang sungguh usang itu dilipat semula seperti sedia kala dan diletakkan dalam laci. “Wah,romantik Islamic betul surat si Hanim ni!Susah-susah je buat surat kat si Nazri ni. Masalahnya Nazri bukan faham apa-apa pun. Yelah. Hanim tu cantik,pandai dan energetic. Bekas pelajar sekolah agama, manalah si Nazri tu tak suka.Malangnya Nazri tu bukan dari sekolah. Jadi sebab itulah direject. Macam langit dengan bumi.” Ikhwan tersenyum seorang. Tapi tak pa, itu hak Nazri untuk menyukai sesiapa saja dia nak. Buat apa aku nak kisah..Bukan hidup aku pun. Justeru selepas itu, Nazri masuk dengan tenang selepas balik dari tandas. Segera dia mengenakan pakaian yang sesuai untuk bersolat jemaas bersama dengan ikhwan selepas ni.
“ Ikhwan, kau dah solat ke?Kalau tak solat lagi, jom lah solat berjemaah!!” kata Nazri yang sudah bersedia di tikar solat. “Kejap ye Nazri, aku ambil wuduk kejap and then we pray together,” balas Ikhwan lantas berlari ke tandas yang berada di hujung tingkat biliknya.
Selesai menunaikan solat, Nazri segera berkemas untuk ke kuliyah yang dijadualkan selepas ini.Tiba-tiba hatinya terdetik untuk melihat kembali surat yang Hanim bagi kepadanya beberapa bulan yang lepas. Surat yang susah untuk dipercayai! Datang dari seorang wanita yang susah untuk menerima hati seorang lelaki. Bahunya diserpa oleh Ikhwan yang terus-menerus memanggil namanya,yang sudah lama menunggu di luar biliknya. Nazri segera menyimpan surat tersebut dalam laci dan segera meninggalkan biliknya untuk ke tikar sembahyang.

Hari ini merupakan hari yang dinantikan oleh keseluruhan penuntut di institut perguruan ini. Setelah bertungkus-lumus menelaah dalam lebih kurang 3 tahun di sini, akhirnya hari penerimaan tugasan telah tiba. Seperti jurusan lain, seorang pelajar pendidikan juga akan turut merasai membuat kerja projek. Tetapi mungkin banyak kelainan yang akan ditempuhi memandangkan tugas seorang pendidik amat berat di mata kami semua. Hari penerimaan tugasan atau dikenali sebagai industrial training di kebanyakan universiti. Kami semua akan dihantar ke sekolah-sekolah yang berkenaan dan mengajar di sana selama lebih kurang empat bulan. Sekarang tiba giliran Nazri untuk mengambil surat perlantikan guru pelatih. Dengan tenang, Nazri mengambil surat tersebut dari pensyarahnya. Terdapat tanda merah di hujung sampul surat tersebut. Nazri terus berlalu tanpa bertanyakan lebih tentang tanda merah tersebut. 
”Mungkin dia sengaja letak tanda ni.” Nazri terus mendapatkan kerusinya dan duduk di sebelah Ikhwan.
“Tak buka lagi ke Naz?Kau dihantarkan ke mana?” Tanya Ikhwan perlahan. Takut didengar oleh orang lain.Nazri perlahan-lahan membuka sampul surat yang dilekatkan kemas dengan gam. Surat yang bertaip kemas dengan namanya segera dibaca.Selepas  beberapa ketika, kelihatan kerutan di muka Nazri dan menimbulkan tanda tanya kepada Ikhwan.
“Kenapa Naz?” Ikhwan segera mengambil surat yang  erada di tangan Nazri dan meneliti surat yang Nazri dapat. Selang beberapa ketika, Ikhwan tersenyum dan bersuara.
“Tahniah, anda akan ditugaskan ke Sekolah Menengah Kebangsaan.…….. Mak oi jauhnya..Pahang..Ermm, macam mana Nazri, nak pergi ke?” Tanya Ikhwan bimbang dengan permintaan kuliahnya itu.
“Aku ada pilihan lain ke?Nampaknya aku kena pergi juga.Lagipun matapelajaran yang aku ajar ni penting juga.” Balas Nazri dengan tenang.Entahlah mengapa hatinya begitu tenang walaupun dihantar jauh ke pedalaman. Kalau Ikhwan dihantar jauh ke pedalaman, memang berasaplah telinga kita.
“Betul ke ni??Subjek yang kau ajar ni memanglah profesion kau tapi yang satu ni, aku rasa bukan. Betul tak?”
 “Tak ada hal lah,Ikh. Boleh je nak ajar Matematik dan Bahasa Inggeris dalam masa yang sama.Tapi apa yang peliknya, kenapa tak bahasa Arab?Aku kan ambil Bahasa Arab kat sini.” Tangannya sibuk menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.
”Jadi siapa yang mengajar Bahasa Arab nanti?” soalan Ikhwan itu
menimbulkan tanda tanya kepada mereka berdua. Perbualan mereka tersekat dengan kehadiran Adam dan Fahmi yang datang dari arah belakang. “Assalamualaikum ya ustaz!! Dapat mengajar dekat mana?”
Tanya Adam yang merupakan teman sekelas dengan Nazri dalam kuliyah Bahasa Arab. “Waalaikum salam.Apa pula ustaz. Aku bukan ustazlah. Aku mengajar kat Pahang kawasan orang Asli agaknya.Entahlah, aku pun tak tahu tempat tu macam mana. Kau kat mana pula?” Tanya Nazri kembali.
“Oh, ye ke!!Aku dihantar menagajar kat area sini saja.Tak sejauh tempat yang kau ajar. Kenapa dihantar jauh sangat?” Tanya Adam bangga.
“Kau tanya dia buat apa?Bukan dia yang tentukan.Tapi yang pelik nye, dia disuruh mengajar Bahasa Inggeris juga.Pelik pula aku dengar seorang ustaz ajar bahasa Inggeris.” Kata Ikhwan yang dari tadi mendengar saja perbualan mereka.Terdengar ketawa kecil mengakhiri perbualannya.
“Aku bukan ustazlah. Kenapa ni asyik panggil aku ustaz? Ilmu agama tak banyak mana pun.Apa-apa pun,aku tak nak kisah!Tugas pendidik tetap aku jalankan.Nak ajar apa pun, jalan..Dahlah.Jom kita pergi makan.Join kamilah Adam,Mi.Tapi kena belanja sendiri lah ye, tahu?”
Setelah mengemas segala peralatan dan buku yang berada di atas meja, mereka berempat segera bergerak menuju ke cafe yang tersohor di maktab ini.Kebanyakan penuntut suka makan di sini termasuk Hanim dan rakannya.
“Now I know, why you like to have your lunch here?Dapat tengok teman dia.” Kata Ikhwan sambil mencebek bibirnya ke arah seorang gadis yang bertudung labuh,  berbaju labuh merah jambu dan berseluar hitam. Aksinya itu mendapat perhatian daripada Adam dan Fahmi.
“Ermm, teman?Ustaz kita ni ada teman wanita ke?Mana dia?” Tanya Fahmi seraya mencari gadis yang berkenaan.
“Eh, mana ada!Ikhwan ni buat cerita.Aku mana ada teman wanita pun.Tak baiklah kita nak couple ni.Lagipun dilarang oleh Allah couple couple ni.Aku tak nak menganiya diri aku kerana satu cinta yang tak pasti” Jawab Nazri lalu duduk di kerusi café yang penuh dengan pinggan di atas meja. Pekerja café segera mengemas dan mengelap meja tersebut dan mengambil pesanan. Sedang saja mereka memesan makanan masing-masing, Hanim yang dari tadi duduk di hujung café dengan Saadah dan Khaira, beransur pergi dengan pandangan yang sayu. Mungkin malu dengan apa yang berlaku dahulu. Nazri yang dari tadi asyik memerhati kecil segera memalingkan muka ke arah rakan-rakannya yang sibuk meneliti surat perlatikan guru pelatih masing-masing. Deheman dari Ikhwan  membuatkan Nazri kembali ke realiti dunia. Ikhwan segera mendekati Nazri.
 “Naz,jangan tunggu lama-lama. Nanti disambar orang.” Ketawanya terhambur setelah melihat reaksi muka Nazri yang tersipu malu.
”Apa lah kau ni Ikh. Cakap bukan nak tapis. Main lepas je kan. Nanti aku beli penapis automatik untuk kau tapis mulut kau tu. Baru tahu.” Kata Nazri dengan selamba.
“Ye aku tahu. Aku terlupalah tadi” Balas Ikhwan dengan senyuman sinis. Nazri masih mendiamkan diri. Mungkin apa yang dibuatnya tadi adalah satu dosa kecil.Sebagai seorang muslim, seharusnya kita menundukkan pandangan apabila berdepan dengan kaum setentang jantina. Biar zina kecil yang dianggap satu dosa tidak tertibul di benak hati. Tapi janganlah nak tunduk sampai terlanggar tiang lampu pula. Nazri tersenyum sendirian.
Makanan yang dipesan tadi telah berada di atas meja. Dimulakan dengan doa, mereka segera menikmati makanan yang diberikan nikmat dari Maha kuasa. Tiba-tiba mereka dikejutkan dengan satu suara yang agak jelas suaranya seperti satu jeritan yang menyakitkan. Ikhwan segera memandang ke arah tingkap untuk melihat apa yang berlaku.
“Naz,Hanim jatuh kat tangga!” Tersentak Nazri mendengar dan terus bangkit dan melihat ke arah kumpulan wanita tersebut. Kelihatan beberapa orang temannya datang untuk membantu Hanim yang terjelepok jatuh ditangga.
”Tu lah kau ni Naz. Asyik terfikirkan dia je. Tengok, dah jatuh dah. Orang tua kata, itu tandanya tak ada jodoh. Melepaskanlah kau.” Ikhwan tersenyum selepas berkata demikian. Nazri masih kusyuk menikmati makanannya tanpa menghiraukan pandangan kawan-kawannya. Hatinya runsing melihat apa yang berlaku sebentar tadi. Mungkin Hanim tercedera, itulah yang merisaukannya. “Jomlah kita tolong.” Kata Ikhwan dan diikuti oleh Adam dan Din.Nazri masih lagi menikmati makanan tengah hari nya. Tanpa disedari, mereka bertiga telah pergi meninggalkan Nazri.
“Ikwan,Adam tunggu!” Jerit Nazri lalu mengejar mereka.Sampai saja ke      arah Ikhwan,tangannya segera ditarik.
“Kau nak buat apa ni?Kau nak pergi bantu dia macam mana?Sekarang orang dah bantu Hanim.Kita yang bukan muhrim tak payahlah nak sibuk tolong dia.Ingatlah Ikhwan, lelaki dan perempuan tak boleh bersentuhan melainkan sah dalam perkahwinan.” Terang Nazri panjang lebar.Ikhwan hanya mengiakan dan tersenyum.
” Apa ni Naz. Kau ingat kita orang nak pergi tolong Hanim ke? Tu, tak nampak ke ada orang yang memerlukan pertolongan?” Ikhwan mencebikkan bibirnya ke arah seorang lelaki yang mengalas beberapa beg yang berat.
” Jangan angau lah Naz.” Ikhwan menepuk-nepuk bahunya dan terus meninggalkan Nazri yang masih terkejut dengan apa yang terjadi. Apa yang aku buat ni? Realiti pun aku tak sedar. Gila ke apa aku ni.. Lantas Nazri berlari mendapatkan kawannya. Hatinya hanya mampu berdoa agar kesihatan yang baik menyusur nanti untuk dia dan seluruh manusia di muka bumi ini.Amin.
       
                                       *             *              *

0 comments: